LOADING

Type to search

Kanovaren in Frankrijk. 9 weetjes die je helpen bij het afvaren van de Loire

Share

Je zoekt een kanobestemming in Frankrijk? Dan moet je niet twijfelen. De Loire is een heerlijke rivier om af te varen. Wij deden het in juli. En we leerden dat deze 9 feiten handig zijn om te weten voor je vertrekt.

Ook Frankrijk is een heerlijk land om met de kano door te varen. Net zoals Duitsland (Lees: …). Er zijn veel mogelijke rivieren, kano- en kayakverhuurders en campings langs het water.

In dit artikel ontdek je wat je best weet voordat de Loire plant af te varen. 

We voeren op 6 dagen tijd ongeveer 160 kilometer. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de stroming ook wel een handje hielp in het optrekken van de kilometers. We vertrokken met onze vouwkano Nautiraid … <interne link> in Gien. We passeerden Sully-sur-Loire, Châteauneuf-sur-Loire, Orléans, Beaugency om te eindigen in Chaumont-sur-Loire. 

#1. Ken de waterstand van de rivier

Wij voeren de Loire af in juli 2022. En het geluk stond aan onze kant. Een local vertelde ons dat het een paar dagen voordien stevig had geregend in de Jura waardoor er weer wat extra water door de Loire vloeide. Gelukkig maar, want een paar weken eerder, stond er erg weinig water en was varen niet mogelijk.

Op websites lees je dat de beste periode voor een afvaart van de Loire loopt tot maximaal eind juni. In juli zijn hoge waterstanden dus niet gegarandeerd. 

Op het moment van schrijven – tijdens de hittegolf in augustus – staat er op sommige plaatsen zelfs géén water meer in de Loire. Je kan er op verschillende plaatsen zelfs te voet oversteken, volgens het nieuwsbericht Van de Loire tot de Rhône: Franse rivieren historisch laag door aanhoudende droogteguide.

Dat je de waterstanden op voorhand moet controleren, is dus het belangrijkste weetje in steeds drogere tijden. 

Deze standen bepalen namelijk of je wel of niet kan varen. Dat klinkt logisch. En toch is het heel moeilijk om hierover informatie te vinden. Geen enkele link die ik aanklikte, gaf me een helder beeld van hoe diep het water precies is.

Tijdens de tocht ondervonden we al snel hoe dat komt. Het waterniveau stijgt en daalt voortdurend. Van heel diepe stukken beland je plots in ondiep water en een paar meter verder was het ineens weer diep. Daarenboven daalde het waterniveau tijdens onze tocht élke dag met ongeveer 5 centimeter. Dat is 35 centimeter per week, enorm veel dus. Stukken waar we een week verder varend voorbij geraakt zouden zijn, vereisten plots dat we even uitstapten om de kano over het ondiepe water te begeleiden.

Bij gebrek aan degelijke online info over de waterstanden, belden wij op voorhand naar een kanoverhuurder langs de Loire in de buurt van de plaats waar we wilden vertrekken. Hij vertelde ons dat hij op dat moment mensen kon laten vertrekken. Dat was voor ons het teken dat er voldoende water was. 

Loire brug in Gien Kanotips
Elke brug was spannend tijdens de kanotocht. Zand en stenen hopen zich er op. Welke doorgang is de beste? © Foto Hans Hermans

#2. Let op voor de bruggen

Onder bruggen staat het water vaak het laagst. En de bodem is ruw met soms puntige rotsen. Doordat het water er zo ondiep is, stroomt het er ook erg hard en zijn er zelfs kleine watervalletjes. Die maken het niet mogelijk om uit te stappen tijdens de passage van de brug.

Elke brug was voor ons dan ook een spannend moment. Onze Nautiraid kano (Waarover je leest in ‘3 voordelen van een eigen kano) is namelijk opgebouwd uit aluminium stokken met gespannen zeil. Eén scherpe steen kan een lelijke scheur veroorzaken.

Daarom moeten we trouwens altijd Duct Tape meenemen in onze kano. Dit is prima voor de eerste hulp bij scheuren.

We hadden opnieuw geluk. We liepen tijdens onze toch geen averij op – of toch bijna niet. We zochten op voorhand online de beste doorgangen op, we navigeerden rustig voor een brug op zoek naar de beste doorgang en overlegden. 

Andere kanovaarders raden aan bij elke brug uit te stappen en vanop de brug te kijken wat de beste doorgang is. Dit lijkt ons ook wel de beste manier, maar ze is niet altijd realiseerbaar. En ze vraagt heel veel tijd. De bruggen zijn ook vaak hoog en onbereikbaar van op het water.

Heel stom, maar bij onze allerlaatste brug, de laatste dag, het laatste uur lagen teveel puntige stenen aan de oppervlakte. De stroming was te sterk… en het liep toch nog mis na zes dagen varen. Onze boot werd lichtjes beschadigd en we maakten wat water. Door regelmatig te pompen haalden we het einde van onze tocht echter zonder Duct Tape. Eenmaal thuis moesten we het gaatje natuurlijk wel repareren.

#3. Je vindt tientallen campings langs de Loire

Langs de Loire liggen tientallen campings. Tijdens onze zesdaagse selecteerden wij die campings op basis van de lengte van de tocht die we wilde maken in combinatie met de afstand waarop de camping van het water gelegen was. Zo probeerden we zoveel mogelijk het dragen van onze zware tassen en onze kano te beperken. 

De campings vonden we in onze Guide de Routard met fietstochten langs de Loire <link toevoegen>. Vervolgens controleerden we via Google Maps de afstand tot het water en mogelijke aanlegplaatsen. De hoeveelheid sterren op Google reviews vonden we deze keer minder belangrijk.

De campings waren vaak spotgoedkoop, inclusief warme douche en mogelijkheid om ‘s ochtends brood in te slaan.

Loire kamperen op eilandje
Het is heerlijk kamperen op de verlaten eilandjes in de Loire. © Foto Hans Hermans

#4. Kampeer op eilandjes… en neem je afval mee

Voor wie meer vrijheid zoekt, zijn de eilandjes in de Loire fantastisch. 

Wij kampeerden verschillende nachten op een eilandje. We stonden er telkens helemaal alleen met ons tentje. Dit is voor ons het summum van een kanovakantie. We zetten ons tentje op, gooien onze kleren op een hoop en duiken het water in. Heerlijk!

Strikt genomen is wildkamperen verboden in Frankrijk. Hiermee willen ze zeggen dat je je tent niet mag opzetten in de natuur, om ze er vervolgens een paar dagen te laten staan.

Wat wandelaars, fietsers, kanovaarders in de natuur wel mogen doen, is bivakkeren. Dit is je tentje opzetten na 19 uur en het de volgende ochtend afbreken voor 9 uur. Ook mag je geen sporen en vuil achterlaten.

Tijdens onze tocht zagen we een paar politiehelikopters overvliegen. Zochten ze overtreders? 

Wij hebben in elk geval heerlijk, zorgeloos en vrij gekampeerd. Eens we het gevoel hadden dat we voldoende gevaren hadden, zochten we een geschikt eiland. Dat ging héél gemkkelijk.

Aangeraden wordt om je tent twee meter boven de waterlijn te plaatsen. Dit omdat de Loire op één nacht zoveel zou kunnen stijgen door hevige regenval en kerncentrales die hun dammen openzetten. Dat lukte ons niet élke keer, maar dat leek ons geen probleem omdat we goed in het oog hielden wat het weer was de dagen voordien stroomopwaarts.

#5. Geniet overal van een goede internetverbinding

Op heel de Loire heb je prima 4G-internet. Handig voor je Google maps, het opzoeken van campings, om de openingsuren en reviews van een restaurant aan het water checken, enzomeer.

Ook ‘s avonds op onze eilandjes konden we zonder problemen surfen en klikken.

Wifi hebben we niet gezocht. Dit zal je ongetwijfeld vinden op campings, bij horeca en in steden.

#6. Neem de trein en bus naar je vertrekpunt

De toeristische infrastructuur langs de Loire is stevig uitgebouwd voor fietsers. Dit maakt het ook voor ons kanovaarders gemakkelijk.

We lieten onze auto achter in een stadje dat een busverbinding had met Orléans. En vanuit de steden na Orléans namen we gemakkelijk de trein naar de stad.

Hierdoor hadden we de totale vrijheid. We moesten niet op een bepaald punt geraken tijdens onze tocht. We hadden meerdere mogelijke dorpen en steden als mogelijke eindbestemming.

Hoewel aangegeven staat dat het eenvoudig is om de trein en de bus te nemen, is het toch even zoeken naar de juiste uren en haltes. Vraag info in toeristische kantoren en ga op voorhand eens naar het treinstation. Dat bespaart je miserie tijdens je bus- en treindag.

De officiële website van het TER regionale vervoersnetwerken  in de regio stippelde bijvoorbeeld een route uit langs Parijs. Ook op ons biljet stond Parijs, hoewel de bus gewoon langs de Loire reed… gelukkig maar!

O ja, moest je je afvragen of we die kano ook meenamen op bus en trein. Dat had gekund, maar neen hoor, één van ons bleef bij de boot, de andere reisde richting auto en reed vervolgens terug om boot, bagage en reisgenoot op te halen.

Loire kanovaren kanotips
De stroming van de Loire brengt je als vanzelf naar zijn mooiste kastelen. © Foto Hans Hermans

#7. Laat je drijven op de stroom

Er staat best een stevige stroming op de Loire. Soms voeren we tot wel 5 kilometer per uur, bijna zonder zelf te hoeven roeien.

Tegelijkertijd verander je door de stroming vaak automatisch van richting, van linker- naar rechteroever en moet je navigeren door een weg van ondiepe stukken.

Het is daardoor ook moeilijk in te schatten hoeveel kilometer je op een dag kan doen. Campings en een eindpunt op voorhand vastleggen, zijn daardoor niet evident. 

Wij deden tussen 25 en 40 kilometer per dag. Daarbij werden we gelukkig stevig geholpen door de stroming van de rivier. In Duitsland haalden we op de traagstromende rivier Altmühl slechts 16 kilometer per dag <interne link>.

#8. Laat je leiden door deze fietskaart

We vonden geen goede kanokaart van de Loire. 

We hebben wel heel veel gehad aan de informatie voor de fietsers. In een lokaal infokantoor kochten we de Guide du Routard la Loire à vélo. Dit is het meest handige boekje voor wie wil fietsen langs de Loire.

Het wees ons hoe de Loire loopt, waar de bruggen liggen, welke dorpen en steden we passeerden, waar restaurantjes waren en welke kost die serveerden, welke kastelen de moeite waren om te bezoeken, waar campings gevestigd waren, welke kerncentrales we moesten omzeilen, enzovoort.

De info van de fietskaart combineerden we met online verhalen en tips van kano en kajakkers, met lokale informatie en alle info die we via Google konden vinden.

Op de camping lieten we nog een online gevonden infographic afdrukken met beste passages onder bruggen en bij de dammen van de kerncentrales.

Ook de website Loireavelo.fr is prima om je voor te bereiden en afstanden te berekenen.

Deze heren varen de hele Loire af met hun kano. Ideaal filmpje om te bekijken welke delen jij wil doen. © Jon E Poulter

#9. Je moet zelden uit het water

Een laatste leuk weetje?

In YouTube-filmpjes over de Loire zie je soms een lange portage. Dit hebben wij op onze tocht niet ervaren.

Enkel de kerncentrales en hun bijbehorende dammen vormen barrières waardoor we het water uit moesten. Op onze hele tocht moesten we de kano maar twee keer langs de weg transporteren voorbij een dam. 

Telkens was via verkeersborden vrij goed aangegeven waar we niet mochten varen en waar we uit het water moesten. Check niettemin op voorhand of je links of rechts de kerncentrale moet benaderen. Dat bespaart je speurwerk op het water.

De portage van kano en bagage bedroeg maximum 500 meter.

Er rest ons nog enkel je heel veel kanoplezier te wensen in Frankrijk.

Tags:
Hans Hermans

Hans Hermans is freelance business journalist, oprichter van Compact Publishing en een man van het water. “Kanoën is voor mij de meest fantastische manier om grotere afstanden over water af te leggen. Even heerlijk is het om deze passie te delen.”

  • 1

You Might also Like