LOADING

Type to search

7 redenen waarom Duitsland een fantastisch land is voor je kanovakantie

Share

We zijn net terug van een week kanovaren op de Altmühl in Duitsland. Fantastisch om in coronatijden toch even van de vrijheid op het water te genieten. Maar ook wanneer corona de wereld uit is, is Duitsland een uitstekend land voor je kanovakantie. Waarom?

Bootwandern-auf-der-Altmuehl_© Zentrale Tourist-Information Naturpark Altmühlta
Bootwandern auf der Altmuehl_© Zentrale Tourist-Information Naturpark Altmühlta

In dit artikel sommen we 7 redenen waarom Duitsland het beste land is voor je kanovakantie. Ken je meer redenen? Drop ze in een comment onder dit artikel.

Reden 1. Veel bevaarbare rivieren

Duitsland kent tientallen mooie, bevaarbare rivieren, kanalen en meren. Van kleine rivieren zoals de Altmühl, over grote als de Donau (die ook klein begint 😉 en de Elbe, tot uitgestrekte watervlaktes als Der Ostseefjord Schlei.

Zoek de streek die je wil verkennen en voeg het woord ‘kanu’ toe aan je zoekopdracht. Google presenteert je met gemak een aantal opties. 

In alle rust kanovaren op de Altmühl in Beieren, Duitsland © Waldläufer Alex

Reden 2. Praktisch uitgestippelde routes

Wil je één dag op het water? Een paar dagen? Een week of meerdere weken? Alles kan. Duitsland is behoorlijk groot. De rivieren zijn indrukwekkend lang. 

Onze tocht door het Altmühltal hebben we gevonden via Campz: Die schönsten Kajaktouren in Deutschland, en vervolgens via de toeristische dienst van het Naturpark Altmühltal

Ook deze 3 online artikels tonen de keuze aan mooie kanotochten in ons buurland:

Reden 3. Veel verhuurders van kano’s en kajaks

Je hoeft geen eigen kano of kajak te hebben om door Duitsland te varen. Over het hele land vind je honderden verhuurders van kano’s en kajaks. 

Ze zijn gemakkelijk te contacteren, stellen je routes voor volgens je wensen en hebben altijd wel een paar boten voor late beslissers.

Reden 4. Handige overstapplaatsen

Niet elke rivier slingert kilometers lang ongeschonden door het landschap. Nee, de meeste rivieren worden hier en daar onderbroken door een dam om elektriciteit op te wekken, door een sluis, een waterval of een stuk dat onbevaarbaar is om een andere reden. 

Een onderbreking van de rivier hoeft geen ramp te zijn. Zeker niet in een kanoland zoals Duitsland.

Om zulke hindernissen vlot te overwinnen, hebben ze bij elke hindernis een overstapplaats gemaakt. Dit zijn plekken met een aanlegsteiger, trapjes, een hellend vlak om je kano over te schuiven en soms een picknick tafel. Elke overstapplaats kent een uit- en instapplek.

Op de kanokaarten die je vindt aan de kant van de routes en de bootwandern-kaarten die je bij een VVV-kantoor koopt, staan ook deze overstapplaatsen aangegeven. Zo weet je perfect hoeveel er je die dag te wachten staan.

Ook op de rivier zelf word je verwittigd. 100 meter op voorhand waarschuwen bordjes dat er een overstap aankomt.

Kaart onderweg kanoroute Altmuehltal
Duidelijke kaarten langs de kanoroute informeren over afstanden, hindernissen, campings, steden en dorpen © Hans Hermans

Reden 5. Ruimte genoeg op het water

In Duitsland is er ruimte zat. Dat merk je ook op het water.

Er is ruimte genoeg om eenzaam op het water te dobberen. Er is voldoende variatie om de stroom te kiezen die jou het beste bevalt: wild, rustig, breed, smal, verlaten of via bekende steden. 

Zelfs tijdens drukke vakantieperiodes waan je je heerlijk alleen op het water. Zo vaarden wij begin augustus 2020 op de Altmühl, pal in de vakantie van de deelstaat Beieren, waar de Altmühl doorheen kronkelt. Dat maakte dat het ‘s avonds druk kon zijn op de campings, maar overdag vaarden we meestal alsof we alleen op de wereld waren.   

Reden 6. Een bed langs het water

In Duitsland vind je gemakkelijk een bed langs het water. Dat kan een bed zijn, in een hotel of bed & breakfast of je eigen tent op de camping.

De meeste kanovaarders en kajakkers kiezen voor de camping. Ze slepen hun boot en bagage op het droge. Stappen naar de campinguitbater en vragen hun plekje. Zo eenvoudig is het.

Op voorhand kan je perfect zien welke campings er langs je route liggen. De afstanden tussen hen zijn gemakkelijk op één dag te varen. 

Op voorhand reserveren, hoeft niet. Deze campings hebben veldjes voor trekkers: wandelaars, fietsers en kanoërs. Je krijgt dus altijd wel een klein plekje voor je tent op deze campings. Wil je echt zeker zijn? Dan bel je op voorhand naar de camping van je keuze.

Regelmatig vind je een camping aan de rand van het water. Handig, zodat je niet ver met je bagage en kano moet sleuren en heerlijk om aan te vertoeven. © Hans Hermans

Heb je geen zin in een camping? Sta je liever alleen langs de kant van de rivier? Dat kan op een Bootsrastplätze, een bootrustplaats waar je ook zelf kunt rusten.

Wildkamperen is verboden in Duitsland én wordt beboet. Maar deze bootrustplaatsen bezorgen je een zelfde ‘slapen in het wild’-gevoel. Je vindt er een toilet, een plek om je tent op te zetten en je boot te leggen, soms een picknicktafel en een luifel. Wassen doe je in de rivier, liefst met ecologische zeep.

Ze worden onderhouden door de overheid. Dat was meteen de reden waarom de Bootsrastplätze im Altmühltal gesloten waren tijdens de zomer 2020. De overheid kon er de hygiënische voorwaarden voor corona niet garanderen omdat er geen uitbater is die een oogje in het zeil houdt..

Hopelijk is het coronavirus snel de wereld uit en opent Duitsland deze avontuurlijke plekjes langs het water. Dan keren we zeker eens terug.

Reden 7. Altijd een trein naar je vertrekpunt

Regionele spoor in Duitsland Deutsche Bahn
De Deutsche Bahn brengt je vlot weer naar het begin van je kanotocht. © Andreas Stutz, Unsplash

Als je geen kano of kajak huurt, moet je er aan het einde van je tocht zelf voor zorgen dat je terug aan je vertrekpunt geraakt.

Wat wij deden? De kano uit het water halen, aan de kant leggen en onze bagage erbij leggen. Dan gaat één van ons de auto op het vertrekpunt ophalen. De ander zet zich bij de kano met bagage.

Dit is een extra hoofdbreker in meer desolate gebieden zoals Schotland, Finland of Noorwegen. Daarentegen is het ons in Duitsland ons verrassend eenvoudig gelukt in het Altmühltal. Elk dorpje had er een station. Op nog geen uur reizen was ik opnieuw bij het vertrekpunt van een week eerder, het punt waar we onze wagen achtergelaten hadden.

Ook in de buurt van andere rivieren lukt dit terugreizen goed, vertellen ze ons. Het regionale spoorvervoer is goed uitgebouwd in Duitsland. Het spoor volgt meestal het dal uitgesleten door de rivier. Er rijden frequente treinen op met regelmatige vertrektijden. Deze geven aansluiting op regionale en interregionale treinen voor wie een langere tocht ondernam. 

Deze treinen zijn gemakkelijk voor kanoërs die hun aankomsttijd- en dag niet altijd kunnen inschatten of kennen: je kunt flexibel reizen zonder reservering.

We hebben nog geen ervaring met bussen en met liften in Duitsland.
Jij wel? Deel dan zeker je ervaring hieronder in een comment.  

Tags:
Hans Hermans

Hans Hermans is freelance business journalist, oprichter van Compact Publishing en een man van het water. “Kanoën is voor mij de meest fantastische manier om grotere afstanden over water af te leggen. Even heerlijk is het om deze passie te delen.”

  • 1